Skoggruppemetoden - vi tar med pedagogikken ut!

Dette halvåret skal vi fordype oss mer i utelek. I den forbindelse skal vi ta i bruk Skoggruppemetoden!

Skoggruppemetoden er en metode med fokus på barnas sterke sider. Ved bruk av autentiske opplevelser og nærkontakt ivaretas barnets totale utvikling. Skoggruppemetoden en helhetlig metode for barnets totale utvikling, men er et relevant redskap med tanke på mobbeatferd i barnehagen. 

Forskning tilsier at naturen åpner opp for mer allsidig lek på tvers av kjønn og alder. Det kan gi mindre konflikter ved at barn får større 'armslag' og større materialutvalg. Naturen er med andre ord en utrlig god arena for lek, læring og utvikling;

1. Naturen byr på utfordringer til alle barn uansett utviklingsnivå, ferdigheter og alder

2. Alle barn kan mestre noe ut i fra sine egne forutsetninger. Mestringsopplevelser, følelse av å mestre, er uhyre viktig for utvikling av selvtillit/positiv selvfølelse

3. God motorisk stimulering, grov- og finmotorikk, samt styrke- og kondisjonstrening. I skogen blir opplevelsen satt i sentrum, og barna kan øve seg og gjenta ulike aktiviteter hundrevis av ganger uten at det oppleves som trening.

4. Øker fellesskapsfølelsen. Positive opplevelser i et fellesskap bidrar til å utvikle god sosial kompetanse, som er viktig for all læring, samhandling og inkludering.

 

Skoggruppemetoden som et redskap til et inkluderende barnemiljø

Målet vårt er økt kvalitet på tur med fokus på vennskap, inkludering, lekeregler og samarbeid.

Metoden går ut på en tredeling:

1. Planlegging: Vi planlegger hva vi skal samarbeide om og hvordan vi skal være mot hverandre (ukemål).

2. Gjennomføring: Vi gjennomfører turen med de oppgavene vi har blitt enige om.

3. Gjenkalling: Vi snakker om hva vi har gjort og hvordan vi har behandlet hverandre.

 

Vi vil dette halvåret ha fokus på å bli kjent med metoden ved å ha økt utetid, lengre turer og jevnlig evaluering.

 

Vi gleder oss!