Kurset inneholdt aktiviteter som det å leke med pinner, en liten vri på "Kim's lek", knyting og bruk av tau, bygging av små hytter og skogsfigurer, kreative fremføringer, og en siste oppgave hvor vi skulle lage "troll" av det vi fant i skogen.
              
    
               
    
               
   
Vi inviterte flere barnehager å bli med oss denne kvelden. Totalt var vi 33 deltagere fordelt på 10 ulike barnehager i bydel Søndre Nordstrand! En kveld hvor ansatte fra kommunale og private barnehager lekte og lo sammen med mål om å få med seg kunnskap de kan gi videre til barna. Takk til alle sammen som gjorde at dette var en gøy og inkluderende kveld !
Flere studier tyder på at lek og fysisk aktivitet i naturen gir konkrete helsemessige gevinster for barn;
- Motorisk utvikling og læring: Naturens ujevne, vaierte terreng og "affordances" (lekbare muligheter) stimulrerer koordinasjon, balanse og grovmotorikk - noe som er godt dokumentert i forskning som viser positiv effekt av naturlek på barns motoriske ferdigheter
- Kognisjon, emosjon og læring: Systematiske oversikter finner at naturspesifikk læring og reglemessige utetilbud kan gi målbare fordeler for sosiao-emosjonell utvikling, oppmerksomhet og trivsel. Å ta læring ut i naturen ser ut til å ha direkte pedagogiske effekter og restirative effekter (hvile/oppmerksomhet).
Hvordan koble kurset til praksis:
- Knyte tau og motorikk: Når barna knyter og bruker tau i lek, utfordres både fin- og grovmotorikk, problemløsning og samarbeid.
- Hyttelandsby og skogsfigurer - skapende læring: Å bygge hytter og lage figurer aktiviserer kreativitet, symbollek og språk. Slike aktiviteter gir rike læringsmiljøer hvor sosialt samspill og rollelek fremmes.
Kim's lek og observasjon: Enkle observasjonsleker som Kim's lek trener hukommelse og oppmerksomhet i et lekpreget format - og fungerer godt ute. dette kombinerer kognitiv stimulans med fysisk aktivitet, noe som støttes i litteraturen om naturens restorative effekter.
Kvelden viste oss hvordan enkle, naturnære aktiviteter kombinerer glede, motorisk trenng og læring. Forskningen støtter at regelmessig, variert utelek gir både motoiske og psykososiale gevinster, særlig når barna er aktive med kroppen!
TAKK FOR ET KJEMPEGØY KURS!

Deltagende barnehager: Bjørnåsen barnehage, Slime Gård barnehage, Preståsen-Kanvas barnehage, Christania Barnehave Bjørndal, Lofsrud barnehage, Bjørnebo barnehage, Sloreåsen barnehage, Søndre Dal gård barnehage AS, Steinbråten Naturbarnehage, Hallagerstua barnehage SA